Χρήστος Λιάτσης: «Στην Ελλάδα έχει σβήσει ο σεβασμός και η τιμιότητα.»

Δεκεμβρίου 25, 2012

Ο φωτορεπόρτερ της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας είναι ένας ακόμη Έλληνας που μετανάστευσε γι’ αλλού. Γιατί άραγε;













Γράφει η  Γεωργία Λινάρδου




-Γιατί έφυγες; 

«Η κατάσταση στην Ελλάδα είναι δραματική και τραγωδία. Δραματική από την άποψη ότι δεν υπάρχει σεβασμός και τιμιότητα στην καθημερινή σου ζωή. Ακόμη και στις πιο απλές στιγμές της καθημερινότητας! Έλλειψη σεβασμού. Να περπατάς στο πεζοδρόμιο και τα μηχανάκια να έχουν προτεραιότητα στην ταχύτητα αλλά και στην στάθμευση! Έλλειψη τιμιότητας στις συναλλαγές στον ιδιωτικό αλλά και στον δημόσιο τομέα. Άρα αυτός ο τρόπος λειτουργίας ενός κράτους οδηγεί στην τραγωδία. Φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις, των τίμιων ανθρώπων που προσπαθούν να βοηθήσουν τον συμπολίτη τους. Συγκριτικά, όμως, αυτός ο αριθμός δυστυχώς είναι πολύ μικρός. Χρόνια προσπαθώ να βρω αδιέξοδο προς το εξωτερικό και δεν το ονομάζω…. Μετανάστευση. Το ονομάζω: σωστός τρόπος διαβίωσης. Τώρα εδώ στην Κεντρική Ευρώπη νιώθω πιο αισιόδοξος, γιατί –δυστυχώς- και η αισιοδοξία στην Ελλάδα με την τωρινή κατάσταση, έχει σβήσει». 

-Πριν φύγεις μου είχες πει: νιώθω μετανάστης στον τόπο γέννησής του. Τι εννοούσες; 

«Εφόσον δεν υπάρχει σεβασμός και τιμιότητα, νιώθεις τον ρατσισμό που σου μεταδίδουν, σε αγνοούν σε απόλυτο βαθμό! Νιώθεις ότι είσαι ξένος στον τόπο σου, έστω και εάν γνωρίζεις άρτια την ελληνική γλώσσα αλλά και την ελληνική ιστορία. Μη μου μιλάς για τόπο γέννησης. Με εκνευρίζει η συγκεκριμένη ερώτηση: από πού είσαι, τίνος είσαι συ; Τακτικά σε ρωτά ο υπάλληλος κάποιας υπηρεσίας, για να προχωρήσει στην έκδοση ενός απλού χαρτιού με τη ριμάδα τη στρογγυλή σφραγίδα. Δηλαδή, εάν ο παππούς μου δεν ήταν από το ίδιο χωριό δεν θα εξυπηρετείτο;» 



-Η Ελευθεροτυπία τι γεύση σου έχει αφήσει; 

«Ήταν μία πολύ καλή σταθερή συνεργασία με την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία και το Έψιλον. Αργότερα, τα τελευταία χρόνια, έσπασε. Οπότε ήταν μία καραμέλα με γεύση κανέλας ανεξίτηλη»

-Έχει μέλλον το φωτορεπορτάζ; 

«Πριν από δώδεκα χρόνια περίπου δόθηκε στην καταναλωτική αγορά το κινητό τηλέφωνο με δυνατότητα λήψης ψηφιακής εικόνας. Ήμουν σίγουρος ότι όταν βελτιωθεί τεχνολογικά το αποτέλεσμα της εικόνας, το μέλλον της φωτογραφίας θα μετατρεπόταν σε παρελθόν. Ο οποιοσδήποτε πλέον έχει ένα κινητό τηλέφωνο, με ενσωματωμένο φακό. Αυτός ο φακός δίνει τη δυνατότητα της ψηφιακής εικόνας σε φωτογραφία και βίντεο. Άρα, εάν συμβεί ένα γεγονός, ευχάριστο ή δυσάρεστο, ο χρήστης του κινητού τηλεφώνου έχει τη δυνατότητα να το καταγράψει σε μορφή εικόνα και στη συνέχεια τα πουλήσει το υλικό στα media. Φωτορεπορτάζ σημαίνει: η σύλληψη της στιγμής ενός γεγονότος και η άμεση δημοσίευση του, άρα το πεδίο της φωτοειδησεογραφίας, καταλαμβάνεται από οποιονδήποτε πλέον τυχόντα που παρευρίσκεται μπροστά στο γεγονός. 

Σε αυτό το σημείο υπάρχει και η ερώτηση: Το μάτι του επαγγελματία δεν είναι καλύτερο στη δημιουργία της εικόνας; Έχει αποδειχθεί τα τελευταία χρόνια ότι τα media δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την φωτογραφική άποψη ή την υψηλή ανάλυση των pixel. Μια απλή εικόνα του γεγονότος, άμεσα και φθηνά, καλύπτει τις ανάγκες κάλυψης της είδησης από τα media. Ζούμε στην εποχή της κορεσμένης εικόνας, στους κανόνες της pop art. Avant garde υπάρχει και θα υπάρχει πάντα, γιατί αυτός ο κύκλος δεν διαβρώνεται εύκολα. Αρα, ως avant garde το φωτορεπορτάζ, θα υπάρχει».

You Might Also Like

0 σχόλια

Like us on Facebook